Otworzyłem 12 hoteli w Polsce. Wprowadziłem je na rynek. Przygotowałem do uruchomienia, zorganizowałem i otworzyłem wraz z właścicielami i załogą: | |
Obiekt | Miejscowość |
Hotel Mazurkas 4* 158 pokoi | Warszawa / OżM |
Hotel Magellan 3* 121 pokoi | Bronisławów / Łódź |
Hotel Moran 4* 68 pokoi | Powidz |
Hotel Zawiercie 4* 63 pokoje | Zawiercie |
Hotel Silver 3* 50 pokoi | Szczecin |
Hotel Uniejów eco&SPA 4* 34 pokoje | Uzdrowisko Uniejów |
Hotel Centrum 3* 32 pokoje | Kwidzyn |
Hotel Velvet 3* 29 pokoi | Suwałki |
Pensjonat Solaris 4* 27 pokoi | Łazy |
Pensjonat Hoff 4* 25 pokoi | Trzęsacz |
Hotel Chmielna 2* 24 pokoje | Warszawa |
Hotel Nowodworski 3* 21 pokoi | Legnica |
Hotele, przy uruchomieniu których pomagałem w niepełnym wymiarze, z uwagi na zakres kontraktu: | |
Obiekt | Miejscowość |
Hotel Lamberton 3* 100 pokoi | Ołtarzew |
Magnolia SPA 50 pokoi | Kołobrzeg |
Hotel Habenda 4* 32 pokoje | Budzyń |
Hotel Automobil 3* 18 pokoi | Kraków |
Hotel Kortowo 3* 12 pokoi | Luboń |
Hotele, do których zostałem 'zamówiony' po około roku funkcjonowania, by je zorganizować zgodnie z hotelarskimi regułami i 'ustawić rynkowo': | |
Hotel JM | Warsaw 4* 186 pokoi | Warszawa |
Hotel Diva SPA 4* 182 pokoje | Kołobrzeg |
Hotel Marina Club 5* 100 pokoi | Siła |
Hotel Millenium 3* 90 pokoi | Bochnia |
Hotel Europa 4* 68 pokoi | Starachowice |
Hotel Ideal 3* 66 pokoi | Pruszków |
Pałac Targon 4* | Ciechocinek |
Hotel Ideal 2* 33 pokoje | Świebodzin |
... nie jest taka prosta, jak się wydaje. Każdy może otworzyć obiekt hotelowy. Wielu twierdzi, że to żadna sztuka. A jednak. W rzeczywistości niewiele osób w Polsce potrafi zrobić to prawidłowo i po prostu dobrze. Tak, by obiekt od razu był taki, jak powinien w oczach klientów. Najlepiej potrafią to osoby, które już wykonywały tę pracę. I to więcej, niż raz.
Otworzyłem w Polsce 12 hoteli, kilkanaście kolejnych 'pchnąłem' na właściwe tory, po około roku ich działania - na prośbę właścicieli.
Moją rolę jest -
Przygotować obiekt od strony organizacyjnej i administracyjnej. Sprawić, by jeszcze przed otwarciem wszystko szło zgodnie ze sztuką hotelarską. By wykonawcy i dostawcy wykonali swoje zadania najlepiej jak to możliwe. By właściwe co do asortymentu, jakości i ilości wyposażenie, zatowarowanie: setki drobnych elementów - znalazły się o czasie w im przeznaczonych miejscach.
By stworzyć właściwe magazyny, by trafił doń właściwy towar i sprzęt. By personel uczył się swojego budynku, poznawał go pracując, schowek po schowku, pomieszczenie po pomieszczeniu. By nowi pracownicy integrowali się z hotelem przez wspólną pracę: wynosząc folie, kartony i opakowania, myjąc okna, sprzątając wszystkie pomieszczenia, rozkładając w pokojach wyposażenie, czy nawet montując drobne elementy.
Zatowarowanie, druki, strona www, organizacja pracy, skompletowanie wyposażenia, zawarcie korzystnych umów o współpracy z portalami internetowymi, zakresy obowiązków, regulaminy, procedury - to duża i odpowiedzialna praca. Równie ważna jest znajomość szeregu przepisów ogólnych, właściwych aktów i regulacji prawnych oraz reguł hotelarskich. Czyli praktyka i doświadczenie.
A i tak to nie wszystko ...
Rekrutacja, szkolenia, stworzenie zespołów -
i pierwsze zgranie pracowników - to zadanie także na czas przed otwarciem i w pierwszych tygodniach po otwarciu.
Recepcjoniści, kelnerzy, pracownicy kuchni, pokojowe, konserwatorzy, pracownicy SPA - wszyscy będą nowi. Na szeregowe stanowiska i na kierownicze. Z tego tygla należy otrzymać zmotywowany, sprawny i efektywny zespół pracowników.
To moje zadanie ...
Wiedza hotelarska, nauka zachowań do tego praktyczna znajomość procedur i przepisów - to podstawy sukcesu w zakresie personelu. Oraz trenowanie, trenowanie, trenowanie - ćwiczenia bowiem czynią mistrza.
A po pierwszych tygodniach, gdy hotel już normalnie funkcjonuje - pozostaję w kontakcie, monitorując pracę obiektu i wspomagając w niej właścicieli i menedżera. Na tyle, na ile tego potrzebują.