Dlaczego 'baza wiedzy'?

Poniżej i na kolejnych stronach znajduje się kilkadziesiąt artykułów i felietonów, które napisałem od 2003 roku.
Najnowsze są z tego roku. Część z nich była publikowana na najważniejszych portalach branżowych, inne w miesięcznikach. Niektóre, nie były publikowane nigdzie poza tą stroną.
Każdy materiał jaki napisałem niesie w sobie ładunek wiedzy, praktycznych informacji, które zastosowane w hotelu, lub ośrodku wczasowym pomogą a to w marketingu, a to sprzedaży, recepcji, organizacji pracy, czy promocji.

Niektóre artykuły są stricte techniczne, wręcz jak instrukcje, podpowiadając inwestorom lub hotelarzom - konkretne, najlepsze rozwiązania obniżające koszty lub maksymalizujące przychody. Inne - są felietonami, których lektura może natchnąć czytelnika lub zmusić do refleksji.
Dlatego poniższy zbiór tekstów nazwałem 'bazą wiedzy'. Dla ułatwienia - po lewej stronie macie Państwo spis treści: tematy artykułów. Pożytecznej lektury!

e-hotelarstwo

Zapraszam na portal e-hotelarstwo.com. Tam na bieżąco, na codzień zamieszczam aktualności, porady - odpowiedzi na problemy i pytania od czytelników, a także merytoryczne materiały i artykuły. To najlepszy portal wiedzy o hotelarstwie w sieci.
Jeśli trafiliście Państwo tutaj w poszukiwaniu wiedzy - portal e-hotelarstwo.com tym bardziej Was ucieszy.
Współprowadzę go od lat i szczerze zapraszam do jego regularnej lektury i zapisania się na newsletter - bo warto.

Skuteczna sprzedaż oferty

„Sprzedać hotel” ujęte w cudzysłów, jest marzeniem każdego hotelarza. Nie interesuje nas jednak aktywność związana ze zbywaniem budynku hotelu, a całokształt działań związanych z pozyskiwaniem klientów na ofertę hotelu oraz realizacja i obsługa transakcji sprzedaży.

więcej

Marketing szeptany

Marketing szeptany jest jednym z narzędzi promocji, które cechuje duża wiarygodność komunikatów przekazywanych sobie przez konsumentów. Oprócz kontaktu twarzą w twarz, doskonałym medium do rozprzestrzeniania 'buzz marketingu' jest Internet.

więcej

Zapełnić hotel w weekend

Gdy kończy się sezon turystyczny lub biznesowy, wielu hotelarzy staje przed problemem dotrwania do kolejnego okresu wzmożonego ruchu w ich obiekcie. Problem ten nie dotyczy jedynie wąskiej grupy obiektów, w których spadek liczby gości oznacza dni wytchnienia, w których można dokonać napraw ...

więcej


 

Budowanie marki i wizerunku

Wiele hoteli świadomie kreuje swój wizerunek i buduje markę. Konsekwentne działania rozłożone są na lata i mają za zadanie ugruntować w klientach przekonanie o wysokiej jakości usług i dobrej opinii o hotelu. Czasami jednak jedno niefortunne działanie pracownika potrafi zniweczyć trud ...

więcej

VIP w hotelu. Co, jak, kiedy?

VIP w hotelu nie zawsze bywa wydarzeniem. Są hotele, gdzie VIP'y zatrzymują się na co dzień i nie robią wrażenia. W większości obiektów hotelowych VIP jest jednak wydarzeniem. No właśnie: kto jest a kto nie jest VIP'em? Jak go przyjmować? Co wolno VIP'owi? Jak go obsługiwać?

więcej

Klient wybiera obiekt na event

Przed decyzją o wyborze miejsca zleceniodawca określić musi dwa fakty, które determinują wszelkie dalsze czynności. To 2 z 3 kroków strategicznych, które przesądzą o sukcesie lub porażce wydarzenia nazywanego: konferencja, event, impreza firmowa. Warto wiedzieć czym kierują się klienci.

więcej


 

Strategia konkurowania

Wiele hoteli nie realizuje, przynajmniej świadomie, żadnej strategii rynkowej. Po prostu działają. Nowo powstające obiekty - strategie mają opisaną w biznes planie tworzonym na potrzeby kredytowania inwestycji. Precyzyjnie określone strategie realizują jedynie międzynarodowe hotele sieciowe.

więcej

Hotelem każdy zarządzać może?

To pytanie godne Jody. Kogo można nazwać dobrym dyrektorem, menedżerem hotelu? Jakie cechy, umiejętności i predyspozycje mają kluczowe znaczenie w zarządzaniu hotelem? Jakim doświadczeniem i osiągnięciami należy się legitymować, by móc nazwać się prawdziwym menedżerem hotelu?

więcej

Personel hotelu - problematyka

Każdy, kto realizuje inwestycję hotelarską, pod jej koniec staje przed koniecznością rekrutacji personelu obiekt i stworzenia z pozyskanych osób zespołu, który będzie efektywnie i na odpowiednim poziomie obsługiwał gości i klientów świadcząc im rozmaite usługi.To trudniejsze zadanie niż budowa obiektu ...

więcej


 

Młodzież - przyszły pracownik

„Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie” mawiał Jan Zamoyski, wielki mąż stanu XVI wieku. Parafrazując maksymę powiem: taki mieć będziemy poziom kultury w hotelach, jaki ma dzisiejsza młodzież. Z przerażeniem obserwuję armie młodych ludzi opuszczających różnej maści uczelnie ...

więcej

Młodzież - przyszły klient

W bankach, dla producentów dóbr konsumpcyjnych - młodzież jest atrakcyjnym segmentem klientów. Dysponuje własnymi pieniędzmi, może zaciągać zobowiązania finansowe w rodzinie (pożyczka na rower, deskę, nową kurtkę, mp3 itp.) i często jest wyrocznią w obszarach, gdzie rodzice 'nie czują się zbyt pewnie'

więcej

Badania otoczenia ratują hotel?

Hotel miejski, hotel konferencyjny, hotel wypoczynkowy, hotel sanatoryjny, hotel SPA, hotel tranzytowy, hotel boutiqe. Czy najpierw nazywamy hotel? Czy może określenie rodzaju hotelu jest wynikiem jakiegoś procesu? No właśnie. Jakiego? Co takiego się robi, by mieć klientów a nie pustki, i kiedy się to robi?

więcej


 

Niezastąpieni pracownicy

Na fali dyskusji o fluktuacji kadr w hotelarstwie po otwarciu rynków pracy krajów Unii Europejskiej, warto zwrócić uwagę na sytuację, jaka tworzy się w wielu polskich obiektach hotelarskich. Dotyczy toi hoteli, jaki domów wypoczynkowych. Casus ten pozwoliłem sobie nazwać 'dojne krowy' z terminologii BCG

więcej

Być hotelarzem, co to znaczy?

Gdy miałem rozpocząć pracę w hotelu - dyrektor jednego z warszawskich hoteli Orbisu, człowiek światowy, doświadczony i dużej kultury, by zilustrować czym jest zawód hotelarza rzekł: „Synu, hotelarstwo to bliska krewna dyplomacji”. Gdy patrzę na polskie hotelarstwo myślę, że wielu ludzi  nie wie nic o tym powinowactwie

więcej

Hotel budzi się tylko raz

Jest taki czas w każdym hotelu, gdy nikogo w nim nie ma. Z głośników nie płynie muzyka, nie słychać gwaru w restauracji, barze czy holu. Nie ma gości ani klientów. Nie ma pracowników. Nikt nie sprząta, nie krząta się w kuchni. Nikogo również nie ma w recepcji. W budynku nie ma żywej duszy. Ale budynek żyje.

więcej


 

Jak się kradnie w gastronomii

Dzień w hotelu dzieli się według kilku różnych kryteriów: 'doba hotelowa', to jeden z nich. Innym jest: 'zmiana ranna i popołudniowa', innym: 'zmiana dzienna, zmiana nocna'. Bardzo ważnym, a często ignorowanym przez właściciela jest podział dnia na: 'jest kierownictwo' i 'nie ma kierownictwa' w hotelu

więcej

Pokaż gościowi drzwi

Drzwi hotelowe należą do najważniejszych elementów wyposażenia obiektu hotelowego, z punktu widzenia ...gościa hotelu. Ich rolą jest zagwarantowanie nie tylko bezpieczeństwa, ale również komfortu pobytu poprzez eliminację przenikania: zapachów i dźwięków z otoczenia ...

więcej

Najtańsza franczyza

Podobno franchising jest jedną z najbezpieczniejszych form prowadzenia działalności gospodarczej. Dane z rynku amerykańskiego mówią, że na świecie jedynie ok. 15 proc. nowo otwartych punktów franczyzowych upada w ciągu pierwszych pięciu lat działalności ...

więcej
 

 


 

Ośrodek nie hotel, dlaczego warto?

Po rozpoczętym w połowie lat 90. i trwającym przez ponad 10 lat powszechnym trendzie do przerabiania obiektów wypoczynkowych na hotele, inwestorzy zmądrzeli. Doszli do wniosku, że ośrodek może się rozwijać, osiągać sukcesy na rynku, i wcale nie musi być do tego hotelem

więcej

Promocja sprzedaży: wyspa

W największych miastach polski targi turystyczne odbywają się raz w roku. Wystawiający się tam muszą konkurować nie tylko z ofertą zagranicznej turystyki wyjazdowej, ale także z innymi obiektami hotelowymi, które zabiegają o tego samego klienta, w tym samym czasie i miejscu. Więc może by tak wyspa?

więcej

Grzechy rządzenia w małym hotelu

Wśród właścicieli 'małych' obiektów hotelowych (choćby i 50-100 pokojowych) nierzadkie jest przekonanie, że w ich obiektach nie ma potrzeby formalizowania zarządzania. I tak rządzi właściciel, więc po co cokolwiek formalizować: spisywać, wdrażać, podpisywać - skoro ich słowo znaczy prawo?

więcej


 

Oto, kto naprawdę rządzi w hotelu

Z ich decyzjami się nie dyskutuje. Nie szanują nikogo. Nie ma dla nich VIP-ów czy nietykalnych gości. Są bezwzględne. Potrafią obudzić w środku nocy i wyrzucić z pokoju gości, którzy zapłacili za nocleg i w niczym nie naruszyli regulaminu hotelowego. Rządzą hotelem. Centrale Sygnalizacji Pożaru.

więcej

Dzierżawa obiektu hotelowego

Jedną z form prowadzenia działalności w obiektach noclegowych jest dzierżawa. Nie jest to nowa forma, jednak ostatnio przybywa i obiektów prowadzonych w ten sposób, i pragnących znaleźć dzierżawców. Na co zwrócić uwagę, by umowa dzierżawy okazała się korzystna dla obu stron?

więcej

Ochrona obiektu i gości w hotelu

Celowość i zadania hotelowej ochrony zależą od wielkości, położenia, charakteru, oferty, trybu funkcjonowania i otoczenia obiektu hotelowego. Nie ma jedynego, idealnego i uniwersalnego wzorcowego modelu zapewnienia bezpieczeństwa osób i mienia w przedsiębiorstwie hotelowym.

więcej


 

Koszty energii w hotelu - źródła

Oszczędność energii to oszczędność pieniędzy. Po kosztach zatrudnienia personelu to właśnie koszty zużywanej energii stanowią największą pozycję po stronie wydatków większości przedsiębiorstw hotelarskich. Przyjrzyjmy się miejscom, w których zużycie jest największe.

więcej

Kelner. Jaką metodą podawać?

We Włoszech, w eleganckiej restauracji w miejscowości wypoczynkowej podczas kolacji, kelner podawał danie główne z małego stolika na kółkach, który jego pomocnik 'przyturlał' do stołu przy którym siedzieliśmy. Było to niesłychanie eleganckie. Pomyślałem, dlaczego u nas tak nie ma...

więcej

Otwierać ośrodek na sylwestra?

Sylwester należy do wiodących produktów marketingowych. Sprzedaje się najlepiej ze wszystkich ofert specjalnych. Żaden z 'długich weekendów': wielkanocny, majowy, sierpniowy czy bożonarodzeniowy nie sprzedaje się lepiej niż sylwestrowy. Tak przynajmniej mówią statystyki.

więcej


 

Pies.
Zwierze w hotelu

„Pupile”, „czworonożni przyjaciele” - coraz powszechniej goście hotelowi podróżują ze zwierzętami. „Grzeczny, ułożony, mały piesek, będzie w kojcu, nie szczeka, zostaje w pokoju” - klient powie wszystko, byleby tylko został wpuszczony z psem do pokoju. Czasem zwierzaka przemyci. A później…

więcej

Budowanie lojalności gościa

Z czym kojarzą się programy lojalnościowe? Paniom najczęściej z programami firm takich jak: Sefora, Apart czy Avanti. Panowie wymieniają: Orlen Vitay, Shell Smart, czyli programy koncernów paliwowych. Czy programy te przyciągają do zakupów? Tak. Czy budują lojalność? Bardzo rzadko.

więcej

Ogrodzenie. Rola w hotelu.

Najbardziej skrajnym przykładem niezrozumienia roli ogrodzenia terenu hotelu z jakim się spotkałem, była opinia że to ogrodzenie ma… symbolizować otwarcie hotelu na otoczenie oraz zapraszać do wejścia. Hotel był w Bułgarii, a właściciele mówili śmiertelnie poważnie.

więcej


 

Pracownicy. Jak motywować?

Pierwszym narzędziem, jakie przychodzi na myśl jest premia uznaniowa. Jej wysokość jest powszechnie pracownikom znana, a w większych przedsiębiorstwach hotelowych jest ona zapisana w regulaminie wynagradzania. Może wynosić od 30 do 50 proc. wartości wynagrodzenia pracownika

więcej

Gdy deszcz latem psuje wyniki

Ośrodki wypoczynkowe, te które sezon zarobkowy mają w roku tylko jeden i przypadający latem są szczególnie zależne od pogody. Gdy nad morzem pada - wczasowicze skracają urlopy, a niektórzy odwołują w ogóle pobyty tracąc zaliczki. Jak uniezależnić się od pogody?

więcej

Recepcjonistów 7 grzechów głównych

Przegląd tego jak działają recepcje w polskich obiektach hotelowych pozwala wyłonić 'siedem grzechów głównych' popełnianych w nich na co dzień. Wszystkie są niebezpieczne zarówno dla pracownika recepcji i dla obiektu w którym pracuje.

więcej


 

Ulotka i folder w epoce internetu

Coraz więcej hoteli przenosi swoją promocję w wymiar elektroniczny. Minimalizuje nakłady na druk, koncentrując się na przekazach opartych o e-nośniki. Czy warto całkiem rezygnować z drukowanych materiałów reklamowych? Z tradycyjnej formy promocji i informacji?

więcej

Ogrzewanie nie jest tanie

Wyjątkowo ciepły początek jesieni może nastrajać optymistycznie. Ale nie ma się co łudzić, meteorolodzy zapowiadają mroźną zimę. A to dla hotelarzy źle. Po pierwsze, bo klientów będzie mniej, po drugie, bo ogrzewanie znów pochłonie krocie.

więcej

Czy zarabiać na Internecie? I jak?

Turyści z USA i Kanady przylatujący do Europy nie mogą się nadziwić dzikości naszego kontynentu. Za element zacofania, a czasem i barbarzyństwa uznają niezrozumiałą dla nich konieczność płacenia w hotelach niemałych kwot za dostęp do Internetu.

więcej